Tugu Muda Semarang

Salam

Hey2..nak cite pasal apa plak ek kali ni..erm......oh ya! asfz nak cerita tentang Tugu Muda. Udinus terletak di Tugu Muda taw berhampiran dengan Lawang Sewu..hari-hari asfz lalu kawasan ni kalau nak pergi kampus tapi tak pernah stop by tok amik gambar..hehehe..

cantikkan Tugu ni? =) nampak x bangunan Lawang Sewu kat situ..i told u its really near ^^,

Tugu Muda ni apa sebenarnya? ia merupakan monumen bersejarah di Semarang. Erm, dikatakan Tugu itu dibina bagi memperingati perjuangan wira-wira semarang menentang Japan dalam Peristiwa 5 Hari di Semarang (14 oktober-18 oktober 1945)..
Ia telah mula dibina pada 10 November 1950 dan telah dirasmikan oleh Ir. Soekarno pada 20 Mei 1953. Dah lama sangat la tugu tu berdiri tegak kat tengah-tengah kota Semarang tu kan =) 

Tu je la cerita sedikit sebanyak tentang tempat bersejarah dan menarik kat semarang ni plus tempatnya plak sangat dekat ngan kampus..keh3x

ok lah..
nanti asfz update ag ok! =)

bubbye..

Photobucket

Comments

Popular posts from this blog

Ros ada makna tersembunyi?

Yummy Cupscake

Siapa tak nak jam tangan yang comel ni kann!