jum maen congkak

Entry kali ni pasal permainan traditional.
Yela, amat jarang kan kanak2 masa kini bermain permainan ini.
Kalu ditanya pon mereka mungkin boleh menjawab tapi tak tahu cara bermain.
Kalu dibiarkan, lama-lama permainan tradisional ni akan hilang begitu sahaja.

ok, cukoplah untuk entry.
Cik Asfz suka maen congkak.(tak mahir tp tahu main ok)
Mase kecik2 slalu maen tapi guna guli (mana nak dapt biji getah -.-)
Best sangat tp sejak muncul cerita CONGKAK dan JANGAN PANDANG BELAKANG CONGKAK,
stop maen woo..ngee~

jum berkenalan dengan incik Congkak ^_^

rupe penuh congkak yang biase..ngee~

ni bukan kampung semerah padi or sewaktu dengannya..haha


memang berbeza lah ngn rumah2 yang ada skg..ngee~

Dah berkenalan kan, jum tengok peraturan nak men plak. Cam biase lah, setiap permainan ada peraturannya tersendiri.  Baru best kan :)

Peraturan permainan

Berikut merupakan peraturan permainan congkak yang paling biasa:
  1. Dua orang pemain duduk berhadapan menghadap papan congkak, dimulakan dengan kedua-dua pemain serentak mencapai buah di kampung masing-masing dan memasukkan buah satu demi satu di dalam lubang kampung dengan pergerakan dari kanan ke kiri hingga ke rumah dan kampung lawan.
  2. Gerakan diteruskan hingga buah yang terakhir pada tangan dimasukkan dalam kampung kosong di kawasan sendiri atau lawan dan pemain hendaklah berhenti, sekiranya buah itu jatuh atau mati di kampung sendiri. Pemain itu boleh menembak kampung lawan yang setentang dengan kampungnya iaitu mengaut kesemua buah (jika ada) di dalam kampung tersebut, hanya selepas membuat satu pusingan.
  3. Pihak lawan mengambil giliran meneruskan permainan hingga buahnya mati. Sekiranya buah terakhir jatuh di dalam rumah sendiri, pemain boleh meneruskan permainan dengan mengambil buah yang masih banyak di mana-mana kampung sendiri. Sekiranya buah terakhir jatuh di kampung kosong pihak lawan, maka permainan itu mati di situ sahaja dan pihak lawan boleh memulakan permainan seterusnya hingga mati.
  4. Sekiranya tidak terdapat sebarang buah di kampung pemain sungguhpun giliran berada dipihaknya, maka giliran untuk menggerakkan buah akan berpindah kepada pihak lawan.
  5. Setelah tamat pusingan pertama, setiap pemain mengisi semula kampung dengan buah congkak dan jika ada kampung yang tidak cukup buah, ia dianggap terbakar. Kampung ini tidak boleh diisi apabila bermain pada pusingan yang kedua, ketiga dan seterusnya hingga pihak lawan mengaku kalah.

Perbezaan peraturan

Walaupun permainan congkak kelihatan sama dengan permainan lain yang berasaskan lubang dan buah seperti Manchala dan Sungka, terdapat beberapa perbezaan dari segi peraturan.
Perbezaan utama ialah semasa permulaan permainan di mana permainan congkak bermula serentak antara kedua-dua pemain. Pengagihan buah dalam permainan congkak juga bergerak mengikut arah jam berbanding dengan permainan lain yang bergerak secara melawan arah jam.
(credit to incik wikipedia)

notakaki :: dah taw kan care men..Jum men congkak..yeay :)



Comments

Roronoa Zoro said…
aku reti main.. hehe.. =)
asfz lily said…
Roronoa Zoro :: jum men..hahah
maCy said…
wah.. bgus. sayangi budaya bangsa :)
asfz lily said…
maCy :: hehe..mesti la syg kan..spe lagi nak syg klw bukan kite..tol x? :)
En iLham said…
jom lawan ngan abg main congkak

ade berani??

singgah pula ke
KAU ILHAMKU'
asfz lily said…
en Ilham :: jum..haha..igt adik takot..weeekk... :-)
dlu sy sgt suke men congkak..

dan sy la pemenangny!
ahahah ;)
asfz lily said…
sugar2 kapas strawberry :: la ye kew??
hebat2 :)
jum men congkak ngn sy plak.. ^_^

Popular posts from this blog

Ros ada makna tersembunyi?

alhamdullilah, terima kasih London Weight Management

Yummy Cupscake